Bart Voskamp nieuwe koersdirecteur

U bevindt zich nu op: Home » Bart Voskamp nieuwe koersdirecteur

Bart Voskamp nieuwe koersdirecteur

Nieuws, Persbericht

Een klassieker moet het worden met een visie op toekomstbestendigheid. De Veenendaal-Veenendaal. Met een nieuwe koersdirecteur heeft de organisatie zich versterkt. Bart Voskamp, voormalig profwielrenner, zal zich aan de koers verbinden en heeft net als de organisatie grootse plannen. De koers ligt dichtbij zijn hart en ouderlijk huis. De voormalig prof zal nu niet zichzelf maar de koers op de eerste plaats zetten: ,,Ik voel me vereerd en ben trots om mijn steentje bij te dragen aan deze prachtige koers’’, aldus Voskamp.

door Siem van Eck (Regiosport Veenendaal)

Hij won één etappe in de Tour de France, twee etappes tijdens de Ronde van Spanje en werd tweemaal Nederlands kampioen tijdrijden. Met een grote bak aan ervaring zal ‘laatbloeier’ Voskamp de Veenendaal-Veenendaal zijn visie bieden. De koers die vorig jaar na een tweejarig afwezigheid weer gereden werd was een succes. Met topploegen aan de start, side-events door heel het centrum en een bloedstollende finale. Door zich te verbinden aan de Exterioo Cycling Cup neemt de koers professionele vormen aan en is het tijd om uit te breiden.

,,We hadden vorig jaar ploegen van het hoogste niveau aan onze start staan’’, vertelt voorzitter André Homma. ,,Dat is een prestatie en een grote verandering. Daarnaast hebben we onze koers op televisie kunnen krijgen, live op Sporza en Eurosport. We hebben onszelf verbreed met de side-events, zodat we jong tot oud konden betrekken bij onze koers. Samenwerking met de horeca, AXA Valleirenners, RegiosportVeenendaal.nl, de warenmarkt en #DitisVeenendaal. Dat kan allemaal nog beter en daar kan nog veel meer uitkomen. Toch is de eerste aanzet positief en daarop gaan we op verder bouwen.’’

MOEILIJKHEDEN EN KANSEN Voskamp was ook positief over de koers van vorig jaar: ,,Door de inspanning van de afgelopen jaren stonden er top coureurs aan de start. Het was een spektakel om naar te kijken. Als renner kan ik kijken waar de moeilijkheden liggen of juist de kansen. Daarnaast heb ik in mijn functie bij de Enecotour, als koersdirecteur, ook gezien wat houdbaar is of juist niet. De Veenendaal-Veenendaal heeft een rijke historie en vanuit onze beide perspectieven kunnen we met enthousiasme naar de toekomst kijken. Want daar ligt het pijnpunt, de koers toekomstbestendig maken. Het wordt steeds moeilijker de veiligheid te waarborgen tijdens zo’n ronde. Je hebt rekening te houden met de bewoners en je omgeving. Het is niet nodig om de Posbank in Arnhem aan te gaan. Juist de rondes korter houden zodat het publiek meer kan genieten van het evenement.’’

DE KRIEBELS De organisatie van de Veenendaal-Veenendaal kent vele wielerliefhebbers en bezit de kennis. Waarom dan Voskamp verbinden aan de koers? ,,Ten eerste is het een stukje uitstraling wat wij als organisatie belangrijk vinden’’, gaat Homma verder. ,,Daarnaast kan Bart ons een adviserende rol geven met zijn ervaring. Hij heeft grote koersen gereden, komt hier uit de buurt en heeft ook zelf de Veenendaal-Veenendaal gereden. Deze combinatie maakt het voor ons als organisatie interessant hem aan ons te verbinden. Na een aantal gesprekken hebben we besloten deze samenwerking aan te gaan.’’

,,Na je wielercarrière is de gebaande weg vaak ploegleider’’, legt Voskamp uit. ,,Dat zag ik niet zitten, daarom ben ik in 2006, 2007 en 2008 koersdirecteur geweest van de Enecotour. Ik was daar verantwoordelijk voor het Nederlandse gedeelte. Dit werk trok mij en zeker ook deze koers in Veenendaal. Het is mijn terrein, de route komt langs mijn ouderlijk huis. Ik heb hier mijn rondjes al liggen en heb de affiniteit met deze koers. Het gaf mij altijd al de kriebels om hier mijn bijdrage aan te leveren.’’

BITTERZOET De koers trok jaren langs het ouderlijk huis van Voskamp in het Binnenveld. Het blijft voor hem bitterzoet dat hij deze tour nooit heeft kunnen bezegelen met goud. Achter Bobbie Traksel moest hij genoegen nemen met een tweede plaats: ,,Door mijn carrière ben ik zichtbaar in het wielrennen en kan ik daar ook iets betekenen. Ik was een laatbloeier maar heb mezelf ruimschoots bewezen. Ik heb een aardige lijst aan prestaties en prijzen, toch zou ik graag een van die prijzen inruilen voor de winst van de Veenendaal-Veenendaal.”

,,Deze koers was zo belangrijk voor mij! Ik woonde praktisch naast het parcours. Dat was ook mijn valkuil. Ik kende de omgeving te goed en was daardoor vaak te vroeg weg of te laat weg. In 2002 werd ik tweede tegen Traksel, hij was de beste sprinter. Ik ging als derde achter de Australiër Robbie McEwen, hij was de betere sprinter van ons twee. Ik liet me wegduwen door McEwen alleen hij ging niet over Traksel heen. Hij kon niet tegen de kou dus zette ik aan. Alleen doordat ik pas laat ingreep kwam ik tekort en eindigde ik op de tweede plaats.’’

POSITIEF Een koers heeft altijd verbeterpunten, zo ook de Veenendaal-Veenendaal. ,,Wat wij teruggekoppeld kregen van de ploegen was dat er te veel lussen in onze koers zaten’’, vervolgt de voorzitter. ,,Ze waren op een gegeven moment de weg kwijt. Ook was de finish niet herkenbaar genoeg. De renners kwamen er wel overheen maar vanaf de andere kant. Daardoor was er geen mogelijkheid om voorbereidend werk te leveren. Winnaar Dylan van Groenewegen was toch ook positief. We hebben nagedacht over de lengte en het was niet gevaarlijk. Wel blijven we onszelf graag verbeteren. We willen nu kijken naar een vaste ronde, zodat het publiek, de renners en de politie weten waar ze aan toe zijn.’’

,,Verder hadden we moeite met het bij elkaar zoeken van vrijwilligers, die waren er dan ook te weinig. Er werd te veel van ze gevraagd, het is gelukt maar ze liepen op hun tandvlees. Ook zoeken we samenwerking met de horeca om een groot afsluitend feest te kunnen geven na de koers.’’

FINALE ,,We willen deze koers herkenbaar maken, zoals iedere klassieker is’’, vult Voskamp aan. ,,Iedereen moet weten waar de route loopt en wat ze kunnen verwachten. Zodat er ook rekening mee gehouden kan worden door de bewoners en de renners. Voor de renners is het belangrijk om in deze koers veel attenter te koersen. Ze kunnen niet te lang achteroverleunen omdat ze dan in de finale te kort komen. Dat zou de boodschap zijn van de ploegleider. Mijn boodschap is dat ik niet kan wachten mijn input te leveren aan deze prachtige koers.’’